SAMENWERKING
Met fotograaf Eli Dijkers ben ik een samenwerking aangegaan om mooie dingen te maken. We noemen het Eli by Peter. Eli maakt foto’s voor de projecten en ik reageer op zijn beelden met een ontwerp op maat. Hoe en wat? Dat is, ook voor ons, altijd een verrassing — al hebben we de afgelopen 2 jaar al flink wat plannetjes bedacht en uitgevoerd.
Benieuwd? Voor maar € 8,- per maand ontvang je elke 3 maanden een kunstgeschenk, inclusief gratis verzending binnen EU. De minimale duur van deelname is één jaar. Je kunt elk moment instappen.
Schrijf je in op: www.elidijkers.com/elibypeter
Voor wie zich al heeft ingeschreven: ontzettend bedankt voor je vertrouwen in ons project.
Editie #8 : For a variety of reasons we don’t allow nudity
Ik denk dat dit wel een van de bijzonderste boeken is die ik vorig jaar heb mogen maken. En ook nog met een superteam. Eli Dijkers voor de geweldige fotografie, Mariëlle Gebben voor de prachtige edit en Wytze Fopma voor zijn vakkundige boekbindkunsten.
Het uitgangspunt van ons verhaal voor deze editie van Eli by Peter was de dubbelzinnige relatie van onze wereld met naaktkunst en hoe die in de loop der tijd is veranderd.
Het naakt, als een vorm van beeldende kunst waarin de ongeklede menselijke figuur centraal staat, is een blijvende traditie in de kunst. In onze tijd is het beeld overal en worden de morele normen bepaald door cultuur en commercie. Dit zorgt voor spanning tussen wat een kunstenaar wil en wat bedrijven toestaan. De volgende passage komt uit de Instagram Community Guidelines (2022): “We weten dat er momenten zijn waarop mensen misschien naaktfoto’s willen delen die artistiek of creatief van aard zijn, maar om verschillende redenen staan we geen naaktheid toe op Instagram.”
Wat nooit online kon worden gepubliceerd, kan wel offline worden getoond. Deze Eli by Peter is misschien wel het meest miniatuur handgemaakte boek dat je ooit hebt gezien – gevuld met mannelijke en vrouwelijke naakten die nooit hun weg naar Instagram zouden kunnen vinden.
Editie #7 : Fragmented Life
Voor deze editie heb ik precies honderd collages gemaakt. Aan de basis van deze collages liggen honderd geprinte foto’s die ik koos uit de serie ‘Le Welcome’ van Eli. Daar paste ik mijn techniek van wat ik noem ‘tape transfers’ op toe. Met stukken plakband haal ik vezels, flinters en fragmenten van papier los, waarmee ik vervolgens laag voor laag een nieuw verhaal opbouw.
Voor de selectie van de beelden keek ik vooral naar beweging, compositie en structuur: er moet iets gebeuren in het beeld. Vervolgens kon ik met mijn techniek de beelden in stukken breken en er geheel nieuwe composities van maken. Ik vind dat dat de collages recht doen aan de oorspronkelijke serie: ze tonen de gelaagdheid van de verschillende levens van de mensen die Eli zag en van de wijze waarop die soms in tijd of ruimte samenvallen.
Dit was geen gemakkelijke editie van Eli by Peter. Honderd collages maken was een berg waar ik lange tijd tegenop keek. Het roept vast herkenning op: je uitgedaagd voelen en tegelijkertijd geneigd zijn tot uitstelgedrag. Mij hielp het om mezelf een aantal beperkingen op te leggen. Ik gaf mezelf een maximaal aantal uren, liet van iedere foto slechts één print maken en dwong mezelf steeds aan meerdere collages tegelijkertijd te werken. Binnen deze kaders ervaarde ik de vrijheid om intuïtief te werken.
Om een lang verhaal kort te maken: iedere abonnee van Eli by Peter ontving een werk waarvan er maar één is. Hieronder zijn ze alle honderd te bekijken. Alle collages zijn ook na te bestellen als giclee print (35,- euro per print, incl. verzendkosten).
Editie #6 : You will never believe these bizarre truth behind musical instruments
Dit is de grootste, zwartste en meest geautomatiseerde Eli by Peter tot nu toe!
Wat zou een computer ‘zien’ als hij beelden bekijkt uit India? Onze wereld verandert snel, en Kunstmatige Intelligentie (AI) nadert langzamerhand de menselijke vermogens. In You Will Never Believe These Bizarre Truth Behind Musical Instruments vroegen we ons af of de neurale leernetwerken van computers ons kunnen helpen onze wereld te begrijpen, in dit geval India.
Voor het boek hebben we 100 beelden geselecteerd. De meeste daarvan zijn korrelig en contrastrijk zwart-wit. Alle 100 foto’s werden automatisch ‘getagd’ door een kunstmatig intelligentieprogramma; de computer analyseerde het beeld en kende automatisch trefwoorden toe. Deze AI ‘interpretatie’ van de computer werd naar de volgende stap gebracht. We vroegen de AI een verhaal te ‘schrijven’ op basis van de toegewezen trefwoorden met behulp van de best beschikbare AI-schrijfsoftware op de consumentenmarkt. Ten slotte creëerde AI ook de titel van het boek op basis van de 50 meest frequente tags die aan de foto’s werden gegeven.
De vraag is, kunnen wij er met de eer van gaan strijken?
Editie #5 : Silbo Gomero
Onze abonnees ontvingen dit keer een unieke Riso-afdruk, gemaakt met gloednieuw werk dat Eli enkele maanden geleden op het Canarische eiland Tenerife maakte.
Editie #4 : Rotterdam
Voor de laatste Eli van Peter van 2021 hebben we onze abonnees uitgenodigd om hun eigen persoonlijke verhaal te maken. In het doosje zitten 30 genummerde beelden, allemaal gemaakt in Rotterdam. Daarmee kunnen ze hun eigen serie maken, met zo weinig of zo veel beelden als ze willen. Er is geen goed of fout, zolang de beelden maar passen bij het verhaal dat ze willen vertellen. Ter inspiratie hebben we verschillende mensen binnen en buiten de fotografie gevraagd hun serie te maken en kort het verhaal te beschrijven dat ze daarmee vertellen.
Editie #3 : Braggeltocht
De derde editie was gewijd aan het werk van mijzelf. Ik maakte een collage van Eli’s beelden, gemaakt tijdens een lokaal Nederlands evenement, genaamd ‘de Braggeltocht’. Bij deze collage zit ook nog een klein boekje met de foto’s voor- en na mijn ‘behandeling’ met plakband.
Editie #2 : ‘Arms and the man I sing’
In het voorjaar werd dit opgevolgd door het exclusieve en handgebonden boek over de stad Rome. Het bindwerk is verzorgd door boekbinder FopmaWier.
Editie #1 : ‘3.1459’
In de eerste Eli by Peter editie trapten we af met een preview van Eli’s lockdown project in Birmingham: ‘3.1459’. Eli woont sinds een jaar in Birmingham. Voor dit project besloot hij zich te verdiepen in zijn nieuwe buurt, met de beperking dichtbij zijn huis te blijven, namelijk niet verder weg dan één kilometer van de voordeur, en voornamelijk ’s nachts. Binnen deze 3,1459 vierkante kilometer stond hij zichzelf toe op verkenning te gaan.
Uit deze serie hebben we een beeld gekozen dat wat ons samen betreft goed het gevoel weergeeft van het afgelopen jaar. Bij die foto heb ik verschillende kleine documenten gemaakt die verder het verhaal vertellen.